14. Grand Prix Komeda już za nami – znamy werdykt jury

Frederikke Hoffmeier z Nagrodą Grand Prix Komeda za Najlepszą Muzykę w Filmie Fabularnym, Tomasz Gąssowski z Nagrodą Publiczności, Józef Skrzek z Nagrodą za Całokształt Twórczości. To werdykt 14. Grand Prix Komeda. Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim, który właśnie się zakończył. Tegoroczny festiwal upłynął pod znakiem dobrej filmowej muzyki, świetnego kina i niezapomnianych spotkań m.in. z: Andrzejem Sewerynem, Andrzejem Grabowskim, Anną Nehrebecką, Jackiem Wójcickim czy Zbigniewem Suszyńskim. A na finał usłyszeliśmy koncert Urszuli Dudziak & Grzech Piotrowski Band 

 Grand Prix Komeda to festiwal, który promuje polski film i muzykę filmową. Podczas wydarzenia rozstrzygany jest konkurs na najlepszą muzykę w filmie fabularnym, w ramach festiwalu wyświetlane są filmy konkursowe oraz inne obrazy, także te, do których muzykę skomponował Krzysztof Komeda. Odbywają się także spotkania, koncerty, wystawy, warsztaty.

Nie inaczej było podczas 14. edycji Grand Prix Komeda, która zakończyła się w sobotę, 7 czerwca.

Trudno mi samemu oceniać, jako komuś naprawdę zaangażowanemu w to przedsięwzięcie i z pełnym entuzjazmem, ale i niepokojem zawsze podchodzącym do realizacji marzenia, jakim jest przygotowanie kolejnej edycji, ale wszystko wskazuje na to, że udało się – mówi Łukasz Maciejewski, dyrektor artystyczny festiwalu Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim. – Mam poczucie, że to jest festiwal, który ma sens, a dla Ostrowa Wielkopolskiego to jest święto. Z każdym kolejnym rokiem widzów jest więcej i nie mówię tylko o „hitach” programowych. Mamy publiczność także na niskobudżetowych filmach konkursowych, mamy widzów podczas seansów w dni robocze popołudniu czy wieczorem, przyjeżdżają do Ostrowa widzowie z innych miast – dodaje Łukasz Maciejewski.

 

Festiwal filmowy Grand Prix Komeda to najważniejsze wydarzenie festiwalowe w kalendarzu kulturalnych imprez miasta. Tegoroczna edycja była jeszcze pełniejsza i barwniejsza niż poprzednie. Opiewająca w ważne momenty, uchwycone i w kadrze, i zapamiętane przez publiczność – mówi Sebastian Górski, zastępca prezydent miasta Ostrowa Wielkopolskiego. – Cieszę się z Nagrody Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości dla Józefa Skrzeka. To bardzo ważna postać dla muzyki, a kto wie – może ze swoją muzyką pojawi się ponownie w Ostrowie Wielkopolskim – dodaje Sebastian Górski.

 

Wspomniana nagroda została przyznana podczas gali finałowej. Odebrał ją osobiście Józef Skrzek, który dla publiczności zagrał swoje wykonanie „Kołysanki” Krzysztofa Komedy. A w związku z laureatem podczas sześciodniowego festiwalu miały miejsce wydarzenia: spotkanie autorskie z Michałem Wilczyńskim, autorem książki „SBB. Wolność z nami. Tom I: 1971-1980”, zostały także pokazane dwa filmy, w których rozbrzmiała muzyka Józefa Skrzeka: „Ręce do góry” w reż. Jerzego Skolimowskiego i „Pokój Saren. Opera autobiograficzna” w reż. Lecha Majewskiego.

Festiwal to bardzo duża produkcja, która sięga już daleko i szerzej poza granice Ostrowa Wielkopolskiego. Wiemy, że w świecie branżowym festiwal Grand Prix Komeda już nie jest marką nieznaną. Przede wszystkim cieszy nas to, że ludzie z branży filmowej wiedzą o tym festiwalu całkiem sporo. Ci, którzy już u nas byli, chcą tutaj przyjeżdżać. Ci, którzy jeszcze nie byli, twierdzą, że już o festiwalu słyszeli i chcą spróbować, jak to właśnie u nas jest – mówi Maria Szeląg, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum Kultury.  

WERDYKT JURY, WERDYKT PUBLICZNOŚCI

  1. edycja festiwalu filmowego w Ostrowie Wielkopolskim zakończyła się w sobotę, 7 czerwca. Tego dnia wieczorem odbyła się gala finałowa, podczas której poznaliśmy laureatów konkursów na najlepszą muzykę w filmie fabularnym. W tym roku w konkursie uczestniczyło sześcioro kompozytorów, którzy stworzyli muzykę do następujących filmów:
  • Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”, reż. Adrian Panek,
  • Wojciech Frycz – „Sezony”, reż. Michał Grzybowski
  • Tomasz Gąssowski – „Wróbel” reż. Tomasz Gąssowski
  • Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn
  • Paweł Lucewicz – „Napad”, reż. Michał Gazda
  • Stefan Wesołowski – „Minghun”, reż. Jan P. Matuszyński

Muzykę w filmach oceniało pięcioosobowe jury w składzie: Tomasz Lach – przewodniczący oraz Roma Gąsiorowska, Tomasz Makowiecki, Magdalena Łazarkiewicz i Jan Kanty Pawluśkiewicz. Ich decyzją nagroda Grand Prix Komeda za Najlepszą Muzykę w Filmie Fabularnym trafiła do Frederikke Hoffmeier. Ta duńska kompozytorka stworzyła muzykę do filmu „Dziewczyna z igłą” w reż. Magnusa von Horna. Nagrodę w jej imieniu odebrał producent tegoż obrazu – Mariusz Włodarski.

To nagroda oczywiście dla kompozytorki, ale czuję się wyjątkowo, mogąc ją jej przekazać. Dla mnie to też wyjątkowe wydarzenie. Dawno nie przeżyłem tylu emocji na spotkaniu z publicznością, co w Ostrowie. Czuję, że dzięki takim wydarzeniom, dzięki takim ludziom, którzy to wydarzenie organizują, filmy, które nieczęsto w kinach są na pierwszej półce do zobaczenia, mają szansę dotrzeć do większej publiczności – mówił Mariusz Włodarski, gratulując także wszystkim uczestnikom tegorocznego konkursu.

A czym przekonała właśnie ta muzyka jurorów?

To jest bardzo trudne zadanie być jurorem w konkursie, w którym jest tak wyrównana stawka. Chcieliśmy bardzo starannie pochylić się nad tymi filmami i ścieżkami muzycznymi. Ważnym kryterium była dla nas integralność dzieła, a na tę integralność składają się wszystkie warstwy, w tym również muzyka filmowa. W filmie „Dziewczyna z igłą” wszystkie warstwy tworzą idealną kompozycję, fantastycznie się uzupełniająmówi Magdalena Łazarkiewicz, jedna z jurorek konkursu Grand Prix Komeda.  

Nagroda za muzykę nie jest jedyną przyznawaną na ostrowskim festiwalu. Swój laur przyznają także widzowie. W tym roku Nagroda Publiczności trafiła do Tomasza Gąssowskiego, reżysera filmu „Wróbel” i zarazem autora muzyki do tego obrazu.

Nagroda Publiczności jest wyjątkową nagrodą, zwłaszcza że spotkanie, które odbyło się po filmie w Ostrowie, było jednym z tych, które zapamiętam na długo. Ta Nagroda Publiczności jest bardzo pojemna, bo jest i za muzykę, i za film. Nie tylko dla mnie, ale dla całego grona osób, które ze mną przy tym filmie pracowały – mówił Tomasz Gąssowski, laureat nagrody.

SPOTKANIA, SPOTKANIA

Wszystkich sześć filmów konkursowych zostało zaprezentowanych podczas festiwalu. Po nich odbywały się spotkania z gośćmi – z kompozytorami: Stefanem Wesołowskim, Wojciechem Fryczem, Pawłem Lucewiczem, reżyserami: Tomaszem Gąssowskim, Michałem Grzybowskim, aktorami: Andrzejem Grabowskim, Agnieszką Dulębą-Kaszą, Robertem Gonerą, Jędrzejem Hycnarem czy z producentem Mariuszem Włodarskim.

Nie tylko z nimi. Sześciodniowe wydarzenie to także czas na pokazy specjalne, retrospektywy, spotkania autorskie. Nie inaczej było w tym roku.

Tegoroczna edycja Grand Prix Komeda była dla nas szczęśliwa. Mieliśmy wspaniałe spotkania z gośćmi – wyjątkowe, a największe wrażenie zrobiły na mnie trzy wydarzenia. Zaskakująca, poruszająca rozmowa z Anną Nehrebecką o zupełnie nieprzewidywalnym przebiegu, po którym przez Jacka Wójcickiego została odśpiewana pieśń „Miejcie nadzieję” Adama Asnyka do muzyki Zbigniewa Preisnera z filmu „Ostatni dzwonek” Magdaleny Łazarkiewicz; urocze, pełne mieniących się barw spotkanie międzypokoleniowe po filmie „Sezony” z udziałem Michała Grzybowskiego, Agnieszki Dulęby-Kaszy, Andrzeja Grabowskiego i Wojciecha Frycza, oraz „one man show”, czyli porywające spotkanie z Andrzejem Sewerynem, a właściwie jednoosobowy spektakl w jego wykonaniu – mówi Łukasz Maciejewski, dyrektor artystyczny festiwalu Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim.

Z Andrzejem Sewerynem publiczność spotkała się po filmie „Jestem postacią fikcyjną” w reżyserii Arkadiusza Bartosiaka. Aktor i reżyser mówił o swoim ponad 30-letnim pobycie we Francji, o rolach w polskich filmach czy szefowaniu Teatrowi Polskiemu w Warszawie.

 

Pretekstem do spotkania z Anną Nehrebecką była książka, której jest bohaterką: „Pani Anka. Nehrebecka w rozmowie z Katarzyną Ostrowską”. Aktorka mówiła o swoich znanych rolach, m.in. w:  „Ziemi obiecanej”, w serialach „Jan Serce” czy „Rodzina Połanieckich”, a także tych ostatnich – w filmie „Cisza nocna”  czy w serialu „Śleboda”.

 

 

 

 

 

Z kolei pretekstem do kolejnego spotkania był film „Ostatni dzwonek”, po którym publiczność miała okazję porozmawiać z reżyserką tej fabuły z 1989 roku Magdaleną Łazarkiewicz oraz z odtwórcami głównych ról: Jackiem Wójcickim Zbigniewem Suszyńskim.

Andrzej Grabowski natomiast spotkał się z widzami dwukrotnie: i po seansie wspomnianych już „Sezonów” oraz na wernisażu wystawy kostiumów filmowych autorstwa Joanny Walisiak, wykonanych właśnie do filmu Michała Grzybowskiego.

WSPOMNIENIA I RETROSPEKCJE      

Patronem festiwalu jest Krzysztof Komeda (1931-1969), który w latach młodości był związany z Ostrowem Wielkopolskim. To twórca znanych na całym świecie standardów jazzowych i muzyki filmowej. Ten patronat sprawia, że podczas wydarzenia co roku pokazywane są także filmy z jego muzyką. W tym roku, podczas 14. edycji, były to trzy obrazy – spektakl telewizyjny z 1972 r. „Sceny z życia Holly Golightly” w reż. Kazimierza Kutza oraz dwa filmy: „Nad wielką wodą” w reż. Andrzeja Kondratiuka z 1962 r. oraz „Ręce do góry” z 1967 r. Jerzego Skolimowskiego, do którego muzykę stworzył Krzysztof Komeda, a do późniejszego prologu Józef Skrzek.

Pierwszego dnia festiwalu został pokazany dokument „Jerzy Duduś Matuszkiewicz. Wspomnienie” w reż. Marka Sierockiego i Mariusza Cieślika o doskonale znanym kompozytorze muzyki filmowej i jazzmanie, twórcy legendarnych „Melomanów”, który współpracował także z Komedą. A o filmie w rozmowie z Pawłem Brodowskim widzom opowiadali: Marek Sierocki, Tomasz Lach i Jan Emil Młynarski.

O muzyce filmowej rozmawiano także podczas debaty filmowców. To środowiskowe spotkanie, prowadzone dorocznie przez Łukasza Maciejewskiego, przebiegało w tym roku pod hasłem: „Silniejsi razem. Koło Kompozytorów Muzyki Filmowej SFP”. W debacie uczestniczyli goście festiwalu, a także kompozytorzy zrzeszeni właśnie w tym Kole.

ROZMOWY, KONCERTY

Festiwal w Ostrowie Wielkopolskim to także koncerty. W tym roku już pierwszego dnia na scenie wystąpił Artur Żmijewski. Ten jeden z najbardziej znanych i cenionych polskich aktorów pokazał się widzom w nowej roli i zaprezentował program z utworami Leonarda Cohena. Towarzyszyli mu muzycy: Ewa Żmijewska – wokal, gitara, Shandrelica Casper „Shandy” – instrumenty perkusyjne i wokal, Wojciech Pilichowski – gitara basowa oraz wokal i Andrzej „E-moll” Kowalczyk – śpiew, gitary i instrumenty klawiszowe.

Na finał natomiast, 7 czerwca, publiczność była uczestnikiem dużego muzycznego wydarzenia. Na scenie Ostrowskiego Centrum kultury wystąpiła Urszula Dudziak wraz z zespołem Grzecha Piotrowskiego. Prócz muzyki nie zabrakło też wielu opowieści tej doskonale znanej wokalistki jazzowej, której na scenie towarzyszyli: Grzech Piotrowski – saksofony, Krzysztof Łochowicz – gitara, Tamara Behler – śpiew, wiolonczela, Piotr Matusik – keyboard, Jan Wierzbicki – bas, Krzysztof Gradziuk – perkusja.

Podczas festiwalu odbyły się także warsztaty dubbingowe z Kasią Łaską, działała Telewizja Festiwalowa, prowadzona przez Tomasza Wojciechowskiego, prężnie funkcjonował festiwalowy wolontariat.

Organizatorami 14. Grand Prix Komeda Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy są Ostrowskie Centrum Kultury i Miasto Ostrów Wielkopolski. Festiwal odbył się w dniach od 2 do 7 czerwca 2025 roku.

tekst: Hanna Olejnik, zdjęcia: Andrzej Staszok

 

 

 

 

 

Przejdź do treści