Grand Prix Komeda już za nami

Główna nagroda dla Marcina Macuka i Zuzanny Wrońskiej za muzykę do filmu „Silent twins” Agnieszki Smoczyńskiej, a Nagroda Publiczności dla twórców filmu „Johnny” w reż. Daniela Jaroszka. To laureaci tegorocznego Grand Prix Komeda. Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy. Tegoroczna, sześciodniowa edycja obfitowała w wydarzenia. Do Ostrowa Wielkopolskiego przyjechali m.in.: Krzysztof Zanussi, Marian Dziędziel, Katarzyna Figura, Marek Koterski, Małgorzata Bogdańska, Dawid Ogrodnik, Maciej Stuhr. Wielki finał i ogłoszenie zwycięzcy konkursu na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym odbyło się w sobotę, 17 czerwca, w Ostrowskim Centrum Kultury.

 

W sobotę zakończył się tegoroczny, dwunasty już festiwal filmowy Grand Prix Komeda. Finał festiwalu to tradycyjnie rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród laureatom. I tak:

– Nagrodę Grand Prix Komeda za Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym otrzymali: Marcin Macuk i Zuzanna Wrońska za muzykę do filmu „Silent Twins” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej,

– Nagrodę Publiczności otrzymał film „Johnny” w reż. Daniela Jaroszka i z muzyką Michała Kusha.

Nagrodę Grand Prix Komeda, z racji nieobecności na gali, odebrała osobiście Kaya Kołodziejczyk, autorka choreografii do filmu „Silent Twins”, a Nagrodę Publiczności odebrali: Michał Kush i Dawid Ogrodnik.

Laureatom gratulowali jurorzy: Tomasz Lach – przewodniczący jury, Jan Kanty Pawluśkiewicz – kompozytor muzyki filmowej i rozrywkowej, Dorota Miśkiewicz – wokalistka jazzowa, kompozytorka, autorka tekstów, Andrzej Pągowski – artysta plastyk, twórca plakatów i Aleksandra Popławska – aktorka i reżyserka teatralna. A także: prezydent miasta Beata Klimek, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum Kultury Maria Szeląg i dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.

Podczas festiwalu została także przyznana Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości. W tym roku trafiła ona do Jerzego Satanowskiego.

Jerzy Satanowski to artysta wielu talentów: muzyka filmowa, piosenki, partytury, muzyka teatralna, dyrygentura, reżyseria, praca pedagoga, dyrektora teatrów… Tych aktywności jest bardzo wiele. Komponując dla kina, niezwykły jest rozrzut tematyczny, autorski i kompozytorski tego artysty – praca z takimi reżyserami jak: Izabela Cywińska, Marek Koterski, Robert Gliński, Filip Bajon, Janusz Zaorski, Jerzy Domaradzki. I w każdym z tych utworów, od razu, po paru sekundach wiemy, że to może być tylko Satanowski – mówił podczas gali o laureacie nagrody dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.

Po wręczeniu nagród odbył się koncert formacji Bibobit, która wystąpiła z projektem Osiecka/Co to za czas. Wraz z zespołem zagrała Elbląska Orkiestra Kameralna. Tego dnia w ramach festiwalu odbyły się także warsztaty dubbingowe oraz debata filmowców pod hasłem „Kompozytor też człowiek. Artysta w nowych czasach”.

 

Sześć konkursowych obrazów

Konkurs Grand Prix Komeda na Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym odbywa się od drugiej edycji festiwalu. W tym roku jurorzy wybierali spośród sześciu wyselekcjonowanych tytułów. Były to:

  • „Fucking Bornholm”, 2022, reż. Anna Kazejak, muzyka: Jerzy Rogiewicz
  • „IO”, 2022, reż. Jerzy Skolimowski, muzyka: Paweł Mykietyn
  • „Johnny”, 2022, reż. Daniel Jaroszek, muzyka: Michał Kush
  • „Nie zgubiliśmy drogi”, 2022, reż. Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal, muzyka: Jakub Ziołek
  • „Silent Twins”, 2022, reż. Agnieszka Smoczyńska, muzyka: Marcin Macuk, Zuzanna Wrońska
  • „Zadra”, 2022, reż. Grzegorz Mołda, muzyka: Przemysław „1988” Jankowiak

 

W kraju Krzysztofa Komedy muzyki filmowej jest niewiele. Bardzo często filmy są albo pozbawione muzyki, albo jest jej niewiele, albo jest w nich zawarta ilustracja piosenkowa, która czerpie z gotowych już zasobów muzycznych. Takie miejsce jak Ostrów Wielkopolski i festiwal Grand Prix Komeda, na którym spotykają się kompozytorzy różnych pokoleń jak Jerzy Satanowski czy Henryk Kuźniak, a z drugiej debiutanci jak Michał Kush czy Jakub Ziołek sprawia, że powstaje platforma porozumienia, a jeśli nie – to przynajmniej dialogu, rozmowy na temat muzyki filmowej – mówi Łukasz Maciejewski.

W sumie w ramach festiwalu zostało pokazanych 15 filmów, w tym wspomnianych sześć konkursowych oraz dotyczących patrona festiwalu Krzysztofa Komedy. W ramach cyklu „Retrospektywa” zostały pokazane obrazy z muzyką Jerzego Satanowskiego, który w Ostrowie odbierał nagrodę za całokształt twórczości. Publiczność zobaczyła więc trzy filmy z jego muzyką – dwa Marka Koterskiego „Ajlawju” i „Dzień świra” oraz Jerzego Domaradzkiego „Piątą porę roku”. Miały też miejsce pokazy specjalne filmów, związanych z gośćmi wydarzenia. I tak Krzysztof Zanussi przyjechał ze swoim najnowszym filmem „Liczba doskonała”, a Katarzynę Figurę publiczność mogła oglądać w dwóch obrazach: wspomnianym już „Ajlawju” z 1999 r. oraz w „Chrzcinach” w reż. Jakuba Skoczenia z 2022 r.

Na 12. Grand Prix Komeda przyjechało kilkunastu gości – twórców kina: aktorów, reżyserów, dźwiękowców, choreografów, a nade wszystko kompozytorów muzyki filmowej, która to jest tematem festiwalu. Sale podczas seansów były niejednokrotnie wypełnione do ostatniego miejsca, a magnesem dla publiczności były zwłaszcza spotkania z: Marianem Dziędzielem i Jerzym Satanowskim, Krzysztofem Zanussim, Katarzyną Figurą, Maciejem Stuhrem i Dawidem Ogrodnikiem. W Ostrowie gościli także: Igor Mertyn z filmem „Na zawsze Melomani” w reż. Rafała Mierzejewskiego, Grzegorz Mołda – reżyser filmu „Zadra”, Radosław Ochnio – reżyser dźwięku w filmie „IO” Jerzego Skolimowskiego, Jakub Ziołek – autor muzyki do „Nie zgubiliśmy drogi” w reż. Anny Sasnal i Wilhelma Sasnala, Kaya Kołodziejczyk – autorka choreografii do filmu „Silent Twins” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, Michał Kush – autor muzyki do filmu „Johnny” w reż. Daniela Jaroszka, Jerzy Rogiewicz – kompozytor muzyki do filmu „Fucking Bornholm” w reż. Anny Kazejak oraz Henryk Kuźniak, ubiegłoroczny laureat Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości.

Odbyły się także trzy koncerty: Małgorzaty Bogdańskiej i Marka Koterskiego – Zakochani Grafomani „Kocham i Nienawidzę”, Justyny Szafran „Nie Ma. Osiecka/Satanowski” i Bibobit / Osiecka „Co to za czas” z udziałem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Publiczność miała także okazję zobaczyć 20 plakatów filmowych i muzycznych Andrzeja Pągowskiego na wystawie „Jazzowo”. Miały też miejsce warsztaty dubbingowe z Kasią Łaską oraz debata filmowców „Kompozytor też człowiek. Artysta w nowych czasach”.

Jestem niezmiernie zaszczycona, że Ostrów Wielkopolski po raz kolejny mógł gościć tak znamienitych luminarzy polskiej kultury. Tak bardzo się cieszę i tak bardzo dziękuję naszym gościom za wszystkie dobre i serdeczne słowa o naszym mieście. Dla Ostrowa Wielkopolskiego ten festiwal ma ogromne znaczenie. Ludzie kultury zawsze byli synonimem wolności. Kultura to wolność i za ten powiew wolności raz jeszcze z głębi serca – dziękuję – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

 

 

– Tegoroczna edycja festiwalu jest dla nas wyjątkowa. Widać, że ostrowska publiczność jest wierna festiwalowi, mamy grono ludzi, którzy wyczekują naszych gości, wyczekują programu. Nie siląc się na zbędną skromność przyznaję, w imieniu swoim i wszystkich, którzy logistycznie i operacyjnie tworzyli tę edycję, że to najlepsza z dotychczasowych odsłon Grand Prix Komeda. To znaczy, że wysiłek się opłaca, a progres w organizacji i poszukiwaniu ciekawych propozycji jest zauważalny. Echa pozytywnych opinii nie milkną. Wciąż słyszymy dobre głosy gości i jurorów, którzy jako nasi ambasadorowie świadczą o jakości tego filmowego święta, które przez tydzień niosło Ostrów Wielkopolski – mówi Maria Szeląg, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum Kultury.

 

12.Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy odbył się w dniach od 12 do 17 czerwca w Ostrowie Wielkopolskim. Został zorganizowany przez: Miasto Ostrów Wielkopolski i Ostrowskie Centrum Kultury. Festiwal honorowym patronatem objęła Beata Klimek, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

 

 

 

Skip to content